موشن گرافیک (موشن گرافی) چیست؟

اشتراک گذاری مطلب

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در pinterest

موشن گرافیک بخشی از یک انیمیشن، متشکل از دو واژه موشن و گرافیک است. موشن گرافیک نوعی طراحی گرافیکی متحرک محسوب می شود. واژه ی موشن به معنای متحرک و گرافیک شامل تصاویر و وکتورهایی است که توسط نرم افزارهای گرافیکی مانند: فتوشاپ، ایلاستریتور و… ساخته می شوند. با توجه به مفهوم موشن، تصاویر تولید شده با رعایت اصول متحرک سازی از طریق نرم افزارهای مجموعه ادوبی همچون افترافکت با اعمال حرکت و صدا باعث جلب نظر مخاطب خواهدشد. گرافیک متحرک امروزه یکی از پرطرفدارترین و پرکاربردترین روش های ساخت تیزرهای تبلیغاتی و تولید انیمیشن های دوبعدی است که با ایجاد رنگ های متنوع، تصاویر گرافیکی و ایجاد افکت های خلاقانه و تأثیرگذار، باعث انتقال پیام صوتی یا ویدئویی به کاربر و جلب نظر او خواهدشد.

تاریخچه موشن گرافیک:

موشن گرافیک در سال 1960 توسط جان ویتنی (John Whitney) انیماتور مشهور آن زمان برای ایجاد سکانس فیلم های متحرک تأسیس شد. شروع این فناوری به سال های قبل از رسانه های الکترونیکی ( سال 1800) با ارائه flipbook برمی گردد.

 انواع موشن گرافیک:

موشن گرافیک انواع مختلفی دارد که در ذیل به تشریح هریک می پردازیم:

 1-ویدئوهای تشریحی:

ویدئوهای تشریحی، یکی از رایج ترین و کاربردی ترین نوع موشن گرافیک (گرافیک متحرک) است که با استفاده از آن بیننده می تواند با برند شما ارتباط برقرار کند و شما می توانید از طریق قصه گویی محصول خود را معرفی و نحوه استفاده از آن را توضیح دهید.

2- بازاریابی محصول

تمرکز اصلی این نوع موشن گرافیک، روی محصول است. با استفاده از بازاریابی محصول، می توان ساختار محصول مورد استفاده و نحوه کاربرد آن را توضیح داد.

3- انیمیشن رابط کاربری (UI)

استفاده از حرکت های گرافیکی در برنامه و پلتفرم دیجیتالی، یکی از هوشمندانه ترین ایده هایی است که با مشاهده آن مخاطب می تواند ضمن آشنایی بهتر با کسب و کار شما، ارتباط عمیق تری با محصول برقرار کند.

4-عناوین (فیلم)

وجود عناوین در  موشن گرافیک، بخش مهمی است که باعث بهبود ارتباطات خواهدشد. اگر ویدئو موشن گرافیک صدا نداشته باشد، عناوین نقش مهمی را ایفا خواهندکرد.

5-لوگو

یک لوگوی متحرک باعث می شود نام تجاری شما در میان رقبا برجسته شود. به سادگی می توانید با ایجاد انواع گرافیک های متحرک چشم نواز، لوگوی ساکن خود به یاد ماندنی کنید.

6-آیکون های متحرک

یکی از روش های بهبود رابط کاربری، استفاده از آیکون های متحرک است.

7-اینفوگرافیک ها

آستفاده از اینفوگرافیک ها، نمودارها و عناصر متحرک باعث ایجاد اهمیت اطلاعات خواهدشد. شایان ذکر است که این نوع موشن گرافیک عامل بهبود تجربه کاربری است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد.

8-  ارائه ها

با استفاده از نرم افزارهای ارائه مانند پاورپوینت می توانید عناصر بصری مانند نمودارها، متن و تصاویر را متحرک کرده و مخاطب را با موضوع سخنرانی درگیر نمایید.

9-پخش زنده

این نوع موشن گرافیک، جذابیت بصری بیشتری را به برنامه ها اضافه می کند. به طور مثال هنگام پخش مسابقات فوتبال و یا رویدادهای ورزشی یک حرکت گرافیکی هیجان انگیز می تواند باعث جذب و علاقه مندی هرچه بیشتر مخاطب شود. همچنین نوارهای رنگی که در بخش پایینی رویدادهای ورزشی، اخبار و… مشاهده می شود، نمونه ای از موشن گرافیک پخش زنده است.

10- تصاویر متحرک (GIF)

با تولید گیف های حرکتی و استفاده آنها در رسانه های اجتماعی باعث می شود پست های اجتماعی شما را بسیار مفیدتر و مؤثرتر نمایند.